سوله

نکات مهم برای خرید سوله دست دوم

سوله دست دوم

سوله چیست ؟

سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود. از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان،انبارها،تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه بزرگ، استفاده می‌شود. گاهی اوقات به علت های مختلف از جمله صرفه اقتصادی نیاز به خرید سوله دست دوم پیدا می کنیم. در این مقاله برآنیم که نکات مهم برای خرید سوله دست دوم را شرح دهیم.

موارد مهم در ساخت سوله

1-متریال مرغوب

شامل ورق، پروفیل ، رنگ ، پیچ و مهره و …

2-مونتاژ قطعات

قطعات سوله پس از فرایند برشکاری طبق نقشه از پیش تعیین شده کنار هم چیده می شود. سپس توسط ماشین آلات و ابزارآلات مخصوص خال بندی و مونتاژ می گردد.

3-جوشکاری:

در این مرحله قطعات که فقط توسط تک خالی جوش های متعدد به شکل قطعه مونتاژ شده در آمده با دستگاه های جوش CO2 و جوش زیر پودری تکمیل می گردد.

4-تمیز کاری:

قطعات پس از جوشکاری دارای لایه چرب و اسپاترهای جوشکاری می باشد . لازم است جهت مرحله بعدی اسپاتر برداری (remove weld sputter ) و تمیزکاری گردد.

5-رنگ آمیزی (coloring)

در این مرحله بنا بر نوع کاربری و محل اجرای سوله نسبت به محل اجرا تعیین رنگ آمیزی می گردد. اگر سازه در مناطق خشک و کاربری های غیر اسیدی و غیر مرطوب و غیر شیمیائی باشد ترجیحاً از یک لایه رنگ آلکیدی (Alkyd paint) استفاده می گردد. اگر سازه در مناطق مرطوب و کاربری های رطوبت دار یا شیمیایی یا اسیدی باشد ترجیحاً از سندبلاس و رنگ های ابوکسی استفاده می گردد.

6-حمل:

اگر پروژه بزرگ و خاص باشد نیاز است کلیه قطعات کدگذاری شود. هر کدام از قطعات با برنامه ریزی دقیق به محل حمل شده و در جای خود قرار گیرد تا از نصب سریع و دقیق برخوردار گردد.

7-نصب سوله:

در این قسمت قطعات بر روی فنداسیون نصب و کلیه ریز قطعات نیز با توجه به نقشه تکمیل تا سازه آماده پوشش گردد.

8-پوشش سوله :

در این قسمت بنا بر نوع کاربری و محل اجرا تعیین اجرای پوشش می گردد. هر چه فضای داخل سازه احتیاج به نگهداری دما داشته باشد از عایق های متفاوت استفاده می گردد . عایق شامل انواع تور، پشم و شیشه، فوم، کارتن پلاست ، پلی کربنات، فوم ، پشم سنگ، ساندویچ پانل، انواع ورق های رنگی و گالوانیزه می باشد.

معیار خرید سوله دست دوم

  • ابعاد سوله دست دوم:

برای خرید سوله دست دوم باید طول، عرض و ارتفاع سوله با مشخصات درخواستی خریدار مطابقت داشه باشد. در بسیاری از موارد دیده شده زمان ارائه مشخصات طول و عرض سوله، افراد بعضی اوقات آکس تا آکس اندازه داده شده و بعضی اوقات پشت تا پشت و در زمان اجرای فنداسیون سوله دست دوم بعضا برعکس اجرا شده است . این امر باعث می شود نصب سوله با مشکلات زیادی مواجه شود. یا در مواردی امکان اینکه قبل از خرید سوله دست دوم صورت پذیرد، فنداسیون اجرا شده و در کنترل ابعاد طولی و عرضی هریک از طرفین خریدار و فروشنده سوله دست دوم ابعاد را در آکس تا آکس و پشت تا پشت جابه جا گفته و دچار مشکل شوند و پس از هزینه های مکرر این سوله دست دوم از سوله نو هم گران تر تمام می شود.

  • وزن سوله دست دوم:

در بعضی موارد خریداران سوله دست دوم به دنبال سازه های کیلویی می باشند. معیار مقایسه باصرفه بودن را هرکیلو ساخت سوله با سوله دست دوم قرار می دهند. در بسیاری موارد  سوله دست دوم موجود وزن سنگینی داشته از سوله نو هم گران تر تمام می شود.سوله نو را با در نظر گرفتن تمامی موارد استاندارد سازی و آئین نامه های نظام مهندسی و علم محاسبات و نرم افزار های طراحی و از همه مهم تر سبک سازی می توان با کمترین قیمت سولهساخت . در صورتی که سوله دست دوم را نمی توان گفت که تمامی موارد بالا را دارا می باشد.
بهتر است سوله دست دوم به صورت مترمربع خریداری و با سوله نو مقایسه گردد .

سوله دست دوم

  • کیفیت سوله دست دوم:

در زمان خرید و بررسی معیار خرید سوله دست دوم ، در نظر گرفتن میزان اصطکاک سوله دست دوم و یا همان پوسیدگی قطعات اهمیت ویژه ای دارد. چراکه در مقایسه مدت زمان استفاده مفید از سازه باید پوسیدگی در نظر گرفته شود. مثلا اگر سوله نو با 50 سال بازدهی مفید عدد x تمام شود و سوله دست دوم با 25 سال بازدهی مفید نصف همان x عدد تمام شود، یعنی معقولانه نیست.

  • اتصالات سوله دست دوم:

سازه با اتصالات جوشی ، دارای استحکام کمتر و هزینه بیشتری می باشد. بعضی اوقات از سوله های بسیار قدیمی طرح فلنچ های خورشیدی استفاده می شود. قسمت فلنچ خورشیدی برش خورده و فلنچ های جدید نصب و جوشکاری می شود . این کار به دلیل وجود سوراخهای اضافه و متعدد در قسمت سرستون غیراستاندارد و خطرناک می باشد. در قسمت بعدی به پیچ و مهره های سوله دست دوم باید توجه نمود. پیچ و مهره های دست دوم و زنگ خورده قابل استفاده نیست . استفاده مجدد به دلیل زمان بیشتر و نیروی انسانی بیشتر و استحکام کمتر آن مقرون به صرفه نیست. لذا در سوله دست دوم از پیچ و مهره های نو باید استفاده نمود.

  • محل اجرای سوله دست دوم:

هنگام خرید سوله دست دوم باید محل اجرای آن را هم در نظر داشت. میزان بارش برف و باران،وزش باد و زلزله باید بررسی شود. بسیاری از سوله های دست دوم پس از مونتاژ شدن از محل اولیه بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی سازه نسبت به محل جدید نصب می گردد.

  • زیر سازی و رنگ

در محل اجرای سوله دست دوم به رنگ و زیر سازی نیز باید توجه ویژه ای نمود. در مناطق مرطوب و گرم از رنگ های معمولی و یا بازسازی شده نمی توان استفاده کرد. چرا که بازدهی زمانی استفاده مفید از سازه را تا 10 برابر کاهش می دهد. فرض می کنیم سوله دست دوم در  مناطق خشک کشور استفاده شده باشد. هنگام استفاده مجدد به خاطر پوسیدگی  مجددا رنگ آمیزی می شود. اگر این سوله در مناطق گرم و مرطوب استفاده شود در عرض چند سال سریع اکسیدهمی شود. ظاهر بسیار بدی پیدا کرده و غیر قابل استفاده می گردد. دراین مناطق استفاده از سوله نو با زیر سازی سند بلاست و رنگ های چند لایه مقاوم به رطوبت توصیه می گردد.

  • میزان اصطحلاک

از نکات مهم دیگر در مورد سوله دست دوم توجه به میزان اصطهلاک ، کیفیت رنگ و تکمیل بودن متعلقات آن میباشد.

  • تاییدیه نظام مهندسی

سوله دست دوم مورد تایید نظام مهندسی و شهرداری نیست. در بعضی موارد خریداران به این نکته توجه ننموده و پس از اجرای سوله دست دوم از لحاظ تاییدیه نظام مهندسی و شهرداری با مشکلات زیادی مواجه میگردند.

  • دفترچه محاسبات مورد تایید نظام مهندسی

سوله دست دومی که خریداری می کنید باید دفترچه محاسبات داشته باشد. اما فقط این کافی نیست، زیرا دفترچه های محاسباتی را می توان با داده های غلط هم عرضه کرد. دفترچه محاسبات سوله باید توسط سازمان نظام مهندسی شهرتان بررسی و تایید شود. بعد از تایید شدن دفترچه باید اطمینان حاصل کنید که فروشنده دقیقا همان سازه ای را به شما بدهد که دفترچه محاسباتش را به شما داده است و نه یک سازه دیگر. (یادتان باشد که بیشتر سازه هایی که به عنوان دست دوم به فروش می رسد را با آهن های ضایعات و فولاد st33 می سازند و به عنوان سوله دست دوم به شما می فروشند پس 22حتما دفترچه محاسبات را جدی بگیرید )

  • سازه ای بخرید که نصب باشد.

سعی کنید سازه هایی را خریداری کنید که نصب هستند نه سازه های دمونتاژ شده. ممکن است در زمان نصب ببینید که سازه باهم جفت نبوده و ابعاد متفاوتی دارد. حتی ممکن است جای پیچ و مهره آن ها با هم منطبق نباشد. در قرار داد قید کنید که سازه باید در محل شما نصب شود و در صورت عدم نصب و مشکل بیعانه شما و مبلغی که پرداخت کرده اید با حساب ضرر و زیان به شما برگردانند.

  • قبل از رنگ آمیزی سوله را ببینید!

رنگ سازه های دست دوم بعد از گذشت زمان افت کرده باید دوباره رنگ آمیزی شود. قبل از رنگ آمیزی سوله را ببینید و از سلامت آهن آلات آن مطلع شوید. ممکن است سازه دارای وصله هایی با آن ضایعات باشد و بعد از رنگ آمیزی شما متوجه آن نشوید.

  • مطمئن شوید که کلیه قطعات یک سوله به شما فروخته شده .

سازه خریداری شده باید دارای ( وال پست ، بیس پلیت ، فریم های ستون و سقف، استرات، باد بند های ستون و سقف ، و تیر ریزی سقف باشد و تمامی این قطعات را در قرارداد بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *