ساخت و اجرای اسکلت فلزی:

ساخت و اجرای اسکلت فلزی: اسکلت‌ فلزی عنوانی برای توصیف جنس عناصر سازنده  و ترکیب سازه های ایجاد کننده ساختمان می باشد. اجزای اسکلت فلزی بايد براساس روش استاندارد و اصول ساختمان سازی نوین به همديگر متصل گردند. تولید سازه های فلزی در واحدهای کارخانه سبب ایجاد مزایای بی شماری برای انواع اسکلت فلزی  میگردد. از جمله مزایای سازه فلزی می توان به استحکام بالا سازه – سرعت نصب بالا قطعات و همینطور کنترل مراحل کیفیت ساخت اشاره کرد.

اسکلت فلزی

 

سـاخــت اسکـلـت فـلـــزی

ساخت اسکلت فلزی و بررسی های فنی سازه تماما در داخل کارخانه انجام می‌شود. عملیات نصب و رنگ آمیزی اسکلت فلزی در محل مورد نظر صورت می‌گیرد. علاوه بر قطعات اصلی ساخته شده قطعاتی دیگر چون پیچ و مهره به محل حمل میشوند. سپس به کمک جرثقیل و تیر و ابزار لازم عمل نصب و تنظیم نهایی صورت پذیرد. در اسکلت فلزی مصرف الکترود بین ۸/۱ تا ۵/۲ در صد وزن ورق به کار رفته است.

مراحل ساخت اسکلت به ترتیب زیر می باشد. 

  1. برشکاری
  2. مونتاژ اولیه
  3. جوش اولیه
  4. مونتاژ نهایی
  5. جوش نهایی
  6. تمیزکاری

سـاخــت اسکـلـت فـلـــزی در کــارخـانـــه:

از ساخت و اجرای اسکلت فلزی به مرحله سـاخــت اسکـلـت فـلـــزی در کــارخـانـــه  رسیدیم در این مرحله ساخت اسکلت سوله اعم از جوشی و یا پیچ و مهره‌ای بر اساس نقشه تایید شده انجام میگیرد. شروع کار با ورق و آهن آلات مرغوب و معین شده توسط مهندس محاسب در سالن سرپوشیده کارخانه می باشد. در ساخـت اسکلت فلزی دستـگـاه‌هـای جـوشـکـاری  از موارد مهمی در تعیین کیفیت و طول عمر اسکلت فلزی می‌باشد.

هرچه دستگاه‌های جوشکاری پیشرفته‌تر باشند کیفیت اتصالات مقاطع بالاتر بوده و در نتیجه سازه دارای استحکام بیشتری می‌باشد . استفاده از تست‌های غیر مخرب مانند RT و بازرسی‌های جوش تاییدی قابل قبول بر کیفیت جوشکاری مقاطع می‌باشد. پس از مرحله فوق اسکلت سوله برای سندبلاست و رنگ کاری به سالن رنگ منتقل می‌شود. با استفاده از رنگ مرغوب و استاندارد و دستگاه‌های رنگ کاری اتوماتیک، تمامی سطوح اسکلت با دقت بالا و ضخامت رنگ استاندارد رنگ کاری میگردد. پس از خشک شدن رنگ، اسکلت آماده بارگیری و حمل به محل احداث و نصب سوله شود.

اجرای اسکلت فلزی

انواع اتصالات اسکلت فلزی

اتصالات مختلفی را در اسکلت‌ فلزی می‌توان نام برد. از جمله: اتصال پرچی، اتصال جوشی و اتصال پيچی. به عنوان نمونه انواع اتصالات جوشی را ذکر میکنیم.

انواع اتصالات جوشی:

  • اتصالات لب به لب
  • اتصالات روی هم
  • اتصالات سپری
  • اتصالات گوشه
  • اتصالات پيشانی

آمــاده سـازی، خـاک بـرداری، فـونـداسیـون و پـی ریــزی سوله:

از مراحل ساخت و اجرای اسکلت فلزی به بخش  آمــاده سـازی، خـاک بـرداری، فـونـداسیـون و پـی ریــزی سوله می پردازیم همزمان با ساخت اسکلت فلزی در کارخانه مراحل آماده سازی زمین، خاک برداری، فونداسیون و پی ریزی در محل پروژه صورت می‌پذیرد. در این مرحله بتن ریزی و فونداسیون اختصاصی در صورت نصب ماشین آلات در سوله با توجه به کاربری سوله انجام می‌پذیرد. در صورت نیاز به تردد متوالی هر گونه ماشین آلات حمل و نقل مانند لیفتراک و تریلر، کف سازی اولیه و زیرین سوله باید متناسب با وزن این ماشین آلات تقویت و انجام شود.

انواع قاب کامل در اسکلت فلزی:

می توانیم از اطلاعات ساخت و اجرای اسکلت فلزی به انواع قاب در اسکلت فلزی هم اشاره کرد

۱) قاب با تیرهای افقی: اسکلت فلزی بسته است که از ستون‌ها، تیرهای افقی و بادبند تشکیل یافته است.
توجه: در ساختمان‌های اسکلت فلزی مرتفع (حداقل ۳ طبقه) و یا طویل (حداقل به طول ۱۰ متر) از بادبند استفاده می‌شود.
۲) قاب با تیرهای موّرب (شیب دار).

مراحل اجرایی زیر سازی پی:

مراحل اولیه اجرای اسکلت فلزی شامل ساخت پی مناسب است که در کلیه پروژه ها تقریبا یکسان اجرا می شود، اما قبل از شرح مختصر مراحل ساخت پی، باید توجه داشت که ابتدا نقشه فنداسیون را روی زمین پیاده کرد و برای پیاده کردن دقیق آن بایستی جزئیات لازم درنقشه مشخص گردیده باشد. از جمله سازه به شکل یک شبکه متشکل از محورهای عمود بر هم تقسیم شده باشد و موقعیت محورهای مزبور نسبت به محورها یا نقاط مشخصی نظیر محور جاده بر زمین بر ساختمان مجاور و غیره تعیین شده باشد.

اصول اجرایی زیر سازی پی:

(معمولا محورهای یک امتداد با اعداد ۳،۲،۱و… شماره گذاری می شوند و محورهای امتداد دیگر با حروف  C-B-A و … مشخص می گردند. همچنین باید توجه داشت ستونها و فنداسیونهایی را که وضعیت مشابهی از نظر بار وارد شده دارند، با علامت یکسان نشان می دهند: ستون را با حرف C  و فنداسیون را با حرف F نشان میدهند. ترسیم مقاطع و نوشتن رقوم زیر فنداسیون، رقوم روی فنداسیون، ارتفاع قسمت های محتلف پی، مشخصات بتن مگر، مشخصات بتن، نوع و قطر کلی که برای بریدن میلگرد ها مورد نیاز است باید در نقشه مشخص باشد. قبل از پیاده کردن نقشه روی زمین اگر زمین ناهموار بود یا دارای گیاهان و درختان باشد، باید نقاط مرتفع ناترازی که مورد نظر است برداشته شود و محوطه از کلیه گیاهان و ریشه ها پاک گردد.

نکات اجرایی زیر سازی پی:

 شمال جغرافیایی نقشه را با جهت شمال محلی که قرار است پروژه در آن اجرا شود منطبق می کنیم. پس از این کار، یکی از محورها را (محور طولی یا عرضی) که موقیعت آن روی نقشه مشخص شده است. بر روی زمین، حداقل با دو میخ در ابتدا و انتها، پیاده می کنیم که به این امتداد محور مبنا گفته می شود. حال سایر محورهای طولی و عرضی را از روی محور مبنا مشخص می کنیم. (بوسیله میخ چوبی یا فلزی روی زمین) که با دوربین تئودولیت و برای کارهای کوچک با ریسمان کار و متر و گونیا و شاغول اجرا می شود. حال اگر بخواهیم محل فنداسیون را خاکبرداری کنیم. به ارتفاع خاکبرداری احتیاج داریم که حتی اگر زمین دارای پستی و بلندی جزئی باشد .نقطه ای که بصورت مبنا باید در محوطه کارگاه مشخص شود.

نکات فنی و اجرایی مربوط به خاکبرداری:

داشتن اطلاعات اولیه از زمین و نوع خاک از قبیل : مقاومت فشاری نوع خاک بویژه از نظر ریزشی بودن، وضعیت آب زیر زمینی، عمق یخبندان و سایر ویژگیهای فیزیکی خاک که با آزمایش از خاک آن محل مشخص می شود، بسیار ضروری است. در خاکبرداری پی هنگام اجرا زیر زمین ممکن است جداره ریزش کند یا اینکه زیر پی مجاور خالی شود که با وسایل مختلفی باید شمع بندی و حفاظت جداره صورت گیرد؛ به طوری که مقاومت کافی در برابر بارهای وارده داشته باشد یکی از راه حلهای جلوگیری از ریزش خاک و پی ساختمان مجاور، اجرای جز به جز است که ابتدا محل فنداسیون ستونها اجرا شود و در مرحله بعدی، پس از حفاری تدریجی، اجزای دیگر دیوار سازی انجام گیرد.